top of page
WhatsApp Image 2025-06-16 at 13.15.37.jpeg

Over ons

Toegewijd aan ontwikkeling

Onderwijs & School

De Paradijsvogel bestaat sinds schooljaar 2022/2023. In deze periode hebben wij veel geleerd op het gebied van onderwijs. We hebben ontdekt wat voor sommige leerlingen wel of juist niet werkt en hoe wij onze oudercommunity het beste kunnen laten aansluiten bij de visie van onze school én die van jullie als ouders.

Als leerkrachten vinden wij het niet alleen belangrijk dat leerlingen met een goed gevoel naar school komen, maar ook dat er écht naar hen geluisterd wordt. Zeker wanneer zij hun plek moeten vinden in een nieuw land, met nieuwe klasgenoten. Onze missie is om leerlingen zich welkom te laten voelen en hen zoveel mogelijk kansen te bieden op het gebied van leren en hun leeromgeving.

Vanuit die gedachte zijn wij gestart met onze expedities. Dit is een eigen onderwijsaanpak voor de vakgebieden beeldende vorming, drama, muziek, natuur en techniek, aardrijkskunde, geschiedenis en sociale vorming. Daarbij maken wij gebruik van weektaken en is er elke dag schooltuinen!

 

Ben je benieuwd? Lees vooral verder op onze site.
Heb je vragen? stuur een mail naar info@algarveonderwijs.nl

 

WhatsApp Image 2025-06-16 at 13.16.46.jpeg

Onze missie

Elke Paradijsvogelaar is uniek

Bij onze school dromen wij ervan kinderen te helpen uitgroeien tot zelfverzekerde en nieuwsgierige individuen. Kinderen die vertrouwen hebben in zichzelf, in hun talenten en in de gemeenschap waarin ze opgroeien. Kinderen die, wanneer het erop aankomt, durven te kiezen voor verbinding, omarmen wat hen uniek maakt en zich openstellen voor anderen.
 

Wij begrijpen dat emigratie een spannende, soms ook moeilijke periode kan zijn voor kinderen en gezinnen. Daarom willen wij dat onze school voelt als een veilige haven, een plek waar kinderen zichzelf mogen zijn, zich kunnen ontwikkelen en volop de ruimte krijgen om hun sociale vaardigheden te ontdekken en te versterken.

Door onze kleine groepen kunnen wij echt oog hebben voor ieder kind. Zo kunnen we zien wat een kind op dat moment nodig heeft, en hem of haar ondersteunen op een manier die echt aansluit. Onze leerkrachten werken vanuit hun hart, met aandacht en warmte, en zetten het kind altijd centraal.
 

Wij geloven dat leren niet alleen gaat om kennis, maar ook om het geluk en het welzijn van het kind. Samen bouwen we aan een plek waar kinderen zich gezien, gehoord en gesteund voelen, en waar ze met plezier iedere dag weer naar toe komen.

 

Zoveel meer dan gewoon onderwijs


Wij leiden kinderen op naar zichzelf, 100% zichzelf. Een veilige plek waar fouten maken mag. Een omgeving waar fouten maken niet gelijk staat aan falen, maar waar fouten interessante leermomenten zijn. Waarvoor je uitgenodigd en uitgedaagd wordt om het toch nog eens te proberen. Moed te vinden om aan te kijken wat er anders kan. Jezelf uitgenodigd voelen om gewoon door te gaan of een nieuwe poging te ondernemen. Om hulp te vragen als het even niet lukt, of om te kijken hoe iemand anders omgaat met wat er te doen is.
Leren leren, blijvend leren. Vallen, opstaan en nog eens.
​​

De Paradijsvogel gedicht.jpeg

Onze   
                   filosofie

Ons onderwijs
 
autonoom leren

We zien de leerling als eigenaar van de eigen ontwikkeling en worden als school daarmee een facilitator, een dienstverlener. Hoe kunnen we als school, als docent, met ons onderwijs aansluiten bij de behoeften van het kind en tegelijkertijd een basis curriculum verzorgen dat ook nog eens voldoet aan de Nederlandse standaard? Wij doen dat. Hoe? We hebben kleine groepen leerlingen en werken groepsdoorbroken. Elke leerling krijgt hiermee de aandacht die het nodig heeft en die het verdient.

Daarbij maken wij gebruik van weektaken. De leerlingen leren hiermee hoe  het is om te plannen,organiseren en te reflecteren ze zijn eigenaar van hun eigen leerproces doordat ze zelf hun tempo kunnen bepalen en gesprekken voeren wanneer dingen wellicht niet zo gaan als dat ze graag willen. We helpen hen de juiste richting op inplaats van dat we ze een richting induwen die de standaard is. De weektaken bestaan uit de lessen die de leerlingen volgend en taken die zij maken in hun eigen tijd, denk hierbij aan reken en taal taken, maar ook aan creativiteit taken en taken die bijdragen aan samenwerking en sociale vorming. Hebben leerlingen goed gepland en hebben ze hun taken af kunnen krijgen? Dan mogen zij zelf gaan ontdekken waar hun interesse nog meer ligt en gaan zij op onderzoek uit naar eigen leer onderwerpen. 

avontuurlijk speels

Een plek om samen te ontdekken, om te leren met en van elkaar, een plek om vooral te ontdekken hoe veel plezier je halen kunt uit leren. Want eigenlijk is leren niets anders dan een mix van ontdekken, experimenteren en toepassen in een stimulerende omgeving waarin je jezelf mag zijn. Daarom gaan we elke middag op expeditie, waarin we opgedane hoofdelijk kennis langs de beleving van het hart met de handen in de wereld toepassen.
 

Onze expedities zijn speciaal ontwikkeld om aan te sluiten bij de leefwereld van het kind. Wij vinden het belangrijk om leerlingen kennis te laten maken met thema’s die hun interesse wekken én hen de ruimte te geven om eigen nieuwsgierigheid verder te onderzoeken.

De expedities vinden plaats op maandag tot en met donderdag in de middag. Op vrijdag trekken we eropuit in de schooltuinen. Dan zijn de kinderen van groep 3 tot en met 8 de hele dag buiten en ontdekken zij spelenderwijs alles over de natuur en hun leefomgeving.

 
community driven

Vanaf dit schooljaar zijn wij gestart met kerngroepen. Deze groepen geven ouders de kans om hun talenten te delen met de leerkrachten en andere ouders, en deze in te zetten voor de kinderen. Want uiteindelijk draait het allemaal om hen!

Ben je benieuwd welke kerngroepen er zijn en hoe de communicatie verloopt? Kom dan vooral een kijkje nemen tijdens onze open dagen en exposities. Daar wordt al snel zichtbaar welke talenten wij samen binnen de school koesteren en benutten.

bottom of page